Organisatie
Het Maimonides leidt op voor het
diploma mavo, havo en vwo. De structuur van de school ziet er als volgt uit:
6
|
vwo
|
|
|
5
|
vwo
|
havo
|
|
4
|
vwo
|
havo
|
mavo
|
3
|
havo/vwo
|
mavo
|
2
|
brugklas
mavo/havo/vwo
|
1
|
brugklas
mavo/havo/vwo
|
We hebben op Maimonides een brede brugklas, zodat je nog even de tijd krijgt om te laten zien wat je kan en erachter te komen wat je wil. De leerlingen worden in de eerste twee leerjaren heterogeen geplaatst. In het tweede leerjaar wordt de klas per vak gesplitst in een mavo/havo- en havo/vwo-groep.
Brugklas
In het eerste
leerjaar wordt er veel aandacht geschonken aan leerlingbegeleiding, omdat de
leerlingen na de basisschool moeten wennen aan allerlei nieuwe zaken, zoals
verschillende vakken, een andere dagindeling, nieuwe docenten, een aantal
nieuwe leeftijdgenoten, een nieuw gebouw en huiswerk. Daarom werken we in de brugklas met een innovatief
onderwijsconcept, waarin maatwerk in leren en het bieden van uitdaging centraal
staan. In de brugklas volgen leerlingen met mavo-, havo- en vwo-advies samen
onderwijs, maar het onderwijs wordt gedifferentieerd aangeboden. Het curriculum
bestaat naast de bekende, reguliere vakken ook uit modules. In deze
(thematische) modules met de naam Mens & Maatschappij komen meerdere vakken samen, zoals Joodse Identiteit,
geschiedenis, maatschappijleer en Engels. Leerlingen krijgen daarbij ruimte om
de invulling te beïnvloeden of bijvoorbeeld te verbreden of te verdiepen op een
specifiek onderwerp.
Binnen deze projecten is veel aandacht voor de vaardigheden van de
leerlingen, zodat je leert plannen en fouten maken en herstellen. Leerlingen
leren in de projecten om problemen te overzien en op te lossen. Zo ontstaat
ruimte om eigen talenten te ontwikkelen en eigen routes uit te stippelen. Dit
proces wordt uiteraard zorgvuldig begeleid vanuit de school.